"Sorry, je krijgt geen offerte van me"
Geplaatst op woensdag 8 maart 2017"Erik, er is telefoon voor je." Iemand heeft een probleem met zijn personeel wordt mij verteld. Ik vraag voor de zekerheid nog even of ze misschien het nummer van het uitzendbureau met ons hebben verwisseld. Maar mijn receptioniste begrijpt mijn opmerking blijkbaar niet, want prompt krijg ik 'hem' aan de lijn.
Aha, het is een oude schoolvriend (Paul), die sinds twee jaar eigenaar is van een schoonmaakbedrijf. Hij vertelt me dat hij gek wordt van zijn personeel en een wild idee met mij wil delen. Hij wil al z'n personeel een spectaculair bedrijfsuitje geven, want dan zal de sfeer daarna wel beter worden.
"Oké, dat is een begin", zei ik. Mijn oude schoolvriend werd even stil en begreep niet goed wat ik bedoelde. "Je lost met een bedrijfsuitje natuurlijk niet in één klap de slechte sfeer in je bedrijf op, maar het is wel een stap in de goede richting." Mijn wedervraag was wat precies het probleem was van de slechte sfeer. Volgens Paul kwam dat mede door de overname en het feit dat hij gewend was om te werken volgens een beleid. De vorige eigenaar werkte zonder duidelijk beeld en visie, waardoor het een zooitje was. Oké, maar verdiende de vorige eigenaar wel geld en was de sfeer toen wel goed? "Uh, ja... de sfeer was goed. Er werd hard gewerkt en de resultaten die in het verleden werden gehaald zijn het afgelopen jaar niet gerealiseerd."
Na 15 minuten viel het kwartje bij Paul. "Ik geloof dat je mijn ogen hebt geopend: het probleem ligt mede bij mij. Ik moet anders denken en anders werken. Wat zou jij mij nu adviseren?" Ik antwoordde: "Vertel aan al het personeel je uitdaging. Stel je kwetsbaar op en vraag hen mee te denken over een oplossing. Pas je beleid hierop aan en zorg ervoor dat het voor jou en je personeel werkbaar wordt. Daarna pas bel je mij weer op en organiseren we een helikopterdropping met teambuildingsopdrachten en naderhand een goede BBQ! Op die manier werk je op een spectaculaire en ontspannen manier aan het verbeteren van de onderlinge sfeer. Je krijgt dus nu geen offerte van me." Hij was het met mij eens en bedankte me voor mijn advies.
"En weer verlaat een tevreden klant het pand", aldus cabaretier Herman Finkers. :-)
Met vriendelijke groet,
Erik Kroon
Eigenaar SOS Events BV
www.bedrijfsfeest.nl
Erik organiseert 1200 bedrijfsevenementen per jaar en is tevens eigenaar van Klimbos Garderen, Escaperoombeekbergen.nl, VeluweSpecialist en Mini Classic Tour.
Erik Kroon
Erik Kroon is sinds 1996 eigenaar van Teambuilding.nl en SOS Events. Hij organiseert per jaar zo'n 1100 evenementen, waarvan vele met een teambuildingskarakter. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland. Met zijn 17 jaar ervaring heeft Erik alle mogelijke teambuildingsbijeenkomsten meegemaakt. Deze kennis en ervaringen gebruikt hij bij het ontwikkelen van succesvolle teambuilding. Daarnaast deelt hij zijn ervaringen graag, onder meer via deze blogs.Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:
Laatste Blogs
05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het is een wonder!10-02
Schindler Familyday!27-01
Grote kans dat je volgende uitje onveilig is09-01
Klachten voorkomen? Doe een intake!06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf naar de knoppen08-03
"Sorry, je krijgt geen offerte van me"17-02
Een sportdag organiseren voor je bedrijf is ouderwets08-02
De Veluwe? Dat ligt toch tegen de Duitse grens?13-01
Vergaderen buiten de deur10-10
Hoe organiseer je een tweedaagse teambuilding?