Uit onderzoek bewezen: buitenlucht werkt voor teambuilding!
Geplaatst op maandag 28 juli 2014Een teambuildingsbijeenkomst in de buitenlucht levert meer resultaten op dan een binnentraining. Dat blijkt uit een onderzoek onder 80 relaties van teambuilding.nl. Zo’n 72% van de respondenten weet zich nog te herinneren welke oefeningen ze hebben gedaan voor teamverbetering. Dit terwijl slechts 36% zich nog weet te herinneren in welk hotel ze een training hebben gehad. Een inspirerende omgeving zorgt voor een herinnering, was één van de opmerkingen uit de binnengekomen reacties.
Ook over de activiteiten kwamen verrassende uitkomsten naar voren. Zo gaf 61% aan dat het alleen zinvol is als er een activiteit wordt gedaan die nog nooit eerder is gedaan. Ook activiteiten met dieren werden gewaardeerd. De meeste lof oogstten de activiteiten die afgestemd waren op de bedrijfscultuur en missie van het bedrijf. Het oude bekende ‘vlotje bouwen’ en soortgelijke activiteiten worden genoemd als ‘not-done’.
52% onder de deelnemers heeft voorkeur voor een combinatie met een trainer én buiten activiteiten. De trainer verzorgd dan vooraf een training over een bepaald thema (communicatie, leiderschap, vertrouwen etc.) waarna de activiteiten op dit thema worden afgestemd en de trainer feedback kan geven naar de groep.
Extreme stijging
5 jaar geleden, bij ons vorige onderzoek, zagen wij dat extreme teambuilding een ' no go' was, terwijl wij nu een extreme stijging zien aan de kant van meerdaagse training met bootcamp achtige activiteiten. Uitputting, intensief bezig zijn met het team en onder (tijds)druk presenteren om zo een hechtere band te creëren; dat is de trend.
Het liefst, ruim 74%, kiest een bedrijf voor de teamactiviteiten rechtstreeks vanuit de vergaderzaal. Sommige stemmen zelfs hun training af op bepaalde congreslocaties wegens hun directe mogelijkheden of samenwerkingen met activiteitenbureaus. Hotels die daar mee adverteren worden daardoor eerder gekozen, aldus gebleken uit de resultaten.
Combineren
Een serieus programma combineren met het aangename van ontspannen activiteiten heeft alleen zin bij lager opgeleide mensen. Hoger opgeleide deelnemers willen graag wat extra's leren terwijl de laag en middelbaar opgeleide het plezierig vinden om leuke activiteiten te doen in combi met een stukje teambuilding.
Online stijging
Sinds de crisis aan het verdwijnen is, zien we een stijging aan bezoekers op teambuilding.nl. De meeste zoekopdrachten die we langs zien komen zijn ‘vertrouwen na een reorganisatie’, ‘communicatie in een kleiner team’ en ‘Omdenken (creatiever samenwerken)’. Wij verwachten dit jaar dan ook het dubbele aan trainingen te verzorgen dan vorig jaar.
Conclusie
Teambuilding en trainingen zitten weer in de lift; ondernemers investeren daarmee weer in hun personeel!
Reageer:
Laatste Nieuws
14-03
Uw event en Corona, hoe zit dit nu precies?30-10
50 congresorganisatoren ontmoeten SOS Events25-05
GPS tocht als bedrijfsuitje achterhaalt, augmented reality de vervanger!02-12
SOS Events investeert mee in nieuwe uitkijktoren op de Veluwe19-10
Teambuilding met extra beleving